Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
9 September 2010, 02:27:59

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws:
Welkom op het MXMM forum!

+  MXMM forum
|-+  Serieus
| |-+  Lifestyle
| | |-+  Illegaal downloaden of kopen?
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Print
Auteur Topic: Illegaal downloaden of kopen?  (gelezen 2208 keer)
hanneke
Senior

Bekijk profiel
« Gepost op: 1 Maart 2009, 13:22:45 »

Citaat
Geplaatst door: Marijke  geplaatst op: 25 Februari 2009, 09:37:25 
Voeg citaat toe 
Haha...durf je er niet eerlijk voor uit te komen?

Haha jewel hoor, ik zal speciaal voor jou even ingaan op legaal en illegaal. Ik ben officieel tégen illegaal, maar vind illegale dingen toch verdraait handig en goedkoop.  Rollende ogen Met andere woorden, ik luister illegaal muziek en kijk illegaal gedownloade dvd's.
Jochem
Forumbeheerder
Volwaardig lid

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 4 Maart 2009, 16:10:03 »

ik heb heel veel muziek via msn uitgewisseld. af en toe koop ik wel officiele cd's, maar die zijn dan niet de duurste. meestal heb ik geen zin om 20 euro te lappe nvoor een cdtje ofzo. dus dan maar ff iets minder legaal  Grijns

Ik ken het probleem, maar persoonlijk blijf ik gratis downloaden, stelen vinden (dat geldt ook voor software). Zelf koop ik mijn meeste CD's in amerika waardoor ik nog maar 12 euro ofzo betaal per cd, dan is het leuk!Maar mss is dit een heel nieuw topic waard.....
« Laatste verandering: 4 Maart 2009, 23:14:17 door ChingChuan » Gelogd
black fluffy
Held

Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #2 Gepost op: 4 Maart 2009, 16:18:27 »

de cd's die ik koop zijn ook meestal 10-15 euro ofzo. dat is inderdaad prima te doen.
hanneke
Senior

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 4 Maart 2009, 19:56:38 »

Citaat
Ik ken het probleem, maar persoonlijk blijf ik gratis downloaden, stelen vinden

Ik ben het met je eens. Toch denk ik dat als de cd's en dvd's de helft goedkoper waren geweest, dat het dan voor veel mensen minder aanlokkelijk zou zijn om te gaan downloaden. Ik zeg niet dat er dan niet meer gedownload zou worden, maar dat mesnen dan toch sneller gaan voor legaal dan illegaal.
ChingChuan
Forumbeheerder
Senior

Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #4 Gepost op: 4 Maart 2009, 23:32:41 »

Heb je ooit geprobeerd om een nummer te schrijven? Eigenlijk zou ik iedereen die niet begrijpt waarom een CD zo prijzig is, willen aanraden om dat eens te proberen. Serieus - het is moeilijk! Ik ben al een paar maanden bezig met iets, maar ik kan me niet voorstellen dat daar ooit zoiets moois uit komt als ik sommige bands hoor maken.
En ja, er gaat ook geld naar het label / de managers / productie (allemaal manarbeid! Er gaat veel werk in zitten om een mooi album te krijgen!). Verder moet er ook een cover voor worden ontworpen, marketing en PR en de kosten van de grondstoffen zelf. Dan vind ik 15-20 euro nog best heel redelijk...

Maar ja, mijn gevoel schreeuwt ook wel dat het te duur is. Dus ja, ik download wel illegaal (tja, ik ga toch geen CD kopen waarvan ik niet weet hoe hij klinkt?) maar de CD's die ik grijs draai, heb ik inmiddels wel legaal. (nu alleen die van Hilastherion nog). De enige 'gok' die ik heb gewaagd was met de nieuwe CD van HB - hun muziek is zó subliem en zij hadden korte clips op myspace staan, zodat ik een beetje een indruk kon krijgen.

Het is gewoon zo moeilijk - enerzijds wil ik niet stelen, anderzijds wil ik ook niet al mijn geld kwijt zijn aan CD's. En omdat die mogelijkheid er nu eenmaal is... Het blijft moeilijk.

Dus ja, wat ik bands en labels zou aanraden: Laat mensen zien hoeveel werk het is om een nummer te maken, en hoe dat uiteindelijk op een CD terecht komt (welke mensen erbij betrokken zijn) - en geef mensen alvast een kleine indruk van de CD dmv kleine clips.
black fluffy
Held

Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #5 Gepost op: 5 Maart 2009, 01:36:51 »

t is tog wle mogelijk om cd's voor minder geld te kopen, zoals jochem t doet.

maar als je zou vertellen hoeveel tijd en moeite t kost om een cd te maken, ik weet zeker dat daar niet naar geluisterd gaat worden. IK in ieder geval zou zoiets hebben van lekker boeiend dat weet ik ook wel.

ik dnek dat het beter is als per cd 1 of 2 nummer ofzo te downloaden is, in plaats van de hele cd. zodat je weet wat je in huis haalt. trouwens niet al het downloaden is gratis. je hebt sites waarvoor je per nummer een eurootje of 2 ofzo moet betalen.

maar goed. ik denk dat ik nu wel duidelijk ben geweest met wat ik wil vertellen
ChingChuan
Forumbeheerder
Senior

Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #6 Gepost op: 5 Maart 2009, 07:54:49 »

Mwoah, als het van een leuke band komt? Ik wil best weten hoe Eluveitie aan zijn nummers komt...

En ik heb zoiets van, als ik per nummer 2 euro moet betalen, koop ik liever de hele CD Knipoog.
Jochem
Forumbeheerder
Volwaardig lid

Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 5 Maart 2009, 09:42:10 »

En ja, er gaat ook geld naar het label / de managers / productie (allemaal manarbeid! Er gaat veel werk in zitten om een mooi album te krijgen!). Verder moet er ook een cover voor worden ontworpen, marketing en PR en de kosten van de grondstoffen zelf. Dan vind ik 15-20 euro nog best heel redelijk...

Sorry, dit is best onzin... Waarom kunnen cd's in andere landen dan zoveel goedkoper zijn. Ik heb contact gehad met EMI in Amerika en ben er achter gekomen dat de prijs van de cd vooral afhankelijk is van de oplage waarin het gedrukt wordt. Door rare logistieke beslissingen produceren ze het hier in europa in veel te kleine oplages wat het duur maakt. Daarnaast zijn er veel te weinig christelijke platenmaatschappijen waardoor er geen concurrentie is. Prijzen staan min of meer vast en kleine boekhandels hebben niet genoeg macht om er wat tegen te doen.
Zoals ik zei ik heb contact gehad met EMI en ben er echt achter gekomen dat het best een vuil spelletje is. En dat door Christenen, best een tegenvaller....
ChingChuan
Forumbeheerder
Senior

Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #8 Gepost op: 5 Maart 2009, 14:04:05 »

Hm, dan is het indd wel brr... Maar alsnog, is het dan niet zo dat de artiest in die landen dan nog minder krijgt? (als er hier een grotere marge voor de platenmaatschappijen is, neem ik aan dat de artiest ook nog 'wat' krijgt. Als er in Amerika een kleinere marge is voor de platenmaatschappijen, neem ik aan dat de artiest dan minder krijgt?)
Jochem
Forumbeheerder
Volwaardig lid

Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 5 Maart 2009, 14:12:06 »

Zover ik weet verdienen artiesten idd nauwelijks aan cd's. Vaak (al weet ik niet of dat in de christelijke wereld net zo werkt) hebben artiesten een contract voor een bepaald contract waar ze een bepaald aantal albums maken en optredens doen. En daarbij een kleine marge van winst, maar dat is volgens mij erg klein. De platenmaatschappijen zijn de grootste verdieners. Ik geloof niet dat een artiest meer verdiend voor een cd in NL dan in de USA. Vaak zie je namelijk in de boekhandels gewoon albums liggen met een sticker "only $11,99", kortom, die wordt in de VS net zo verkocht. en naar wie zou de winst gaan Ik weet het nietVerbaasd? Door de manier van uitleg hierover door de platenmaatschappijen kan ik het wel raden. Die willen gewoon hun straatje schoonvegen.

Ohja ook nog een leuk off topic taboe wat we in een topic kunnen maken.
De Christelijke wereld en commercie. Aan de ene kant een religieus taboe, maar er wordt grof geld aan verdiend...
black fluffy
Held

Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #10 Gepost op: 5 Maart 2009, 14:56:26 »

juist. een mooie uitleg! maar kun je dat laatste wat duidelijker maken? over gristelijkheid en commercie?
Jochem
Forumbeheerder
Volwaardig lid

Bekijk profiel
« Antwoord #11 Gepost op: 5 Maart 2009, 15:16:27 »

Nou de hoeveelheid geld dat wordt verdiend aan Christelijke goodies en hoe dat op festivals en sommige kerken wordt 'opgedrongen'. Je kan nergens kijekn of je vind posters met 'koop dit' of 'bezoek dat'!
Waar het dan om gaat is of ze dit doen om goede activiteiten, boeken, cd's, enz te promoten waar mensen beter van worden of is het gewoon keihard geld verdienen??

En een beetje in het zelfde straatje (maar ook een beetje het tegenover gestelde):
In de Christelijke wereld moet vaak werk vrijwillig gedaan worden, met een bloemetje achteraf als bedankje. Maar zijn er niet veel mensen die hun hele leven geven om voor God en de kerk te werken en op die manier uitgebuit worden?
Als men in de Christelijke wereld de portomonnee moet trekken voor het e.e.a. is men vaak gierig, weet men wat te geven en wordt het vaak te weinig.
Mensen betalen meer dan €50 per uur om naar een psycholoog te gaan, maar de mensen die pastoraal werk of bevrijdingscursussen doen moet alles voor nop doen, terwijl dat laatste echte gezondheid geeft Knipoog
Dit is best raar.......
MH4C
Volwaardig lid

Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #12 Gepost op: 7 Maart 2009, 23:47:45 »

Ik vind zelf indd ook 15 euro voor een CD aan de dure kant, dat geef ik enkel uit aan de CD's die ik ERG goed vind. 12 euro of minder is inderdaad wel een mooie prijs, maar helaas heb ik als 'arme student die moet sparen' niet al te veel geld, en ja, dan is het internet verleidelijk.
Wat software betreft vind ik dat dat Echt goedkoper moet, 65-70 euro voor een spel is niet normaal. En al helemaal de prijzen van bijvoorbeeld windows of office, nu kun je dat als student (gelukkig) goedkoper krijgen, maar alsnog, zeker omdat het je enigszins 'opgedrongen' wordt om deze software te gebruiken in plaats van de open source varianten.
black fluffy
Held

Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #13 Gepost op: 8 Maart 2009, 00:57:40 »

je HOEFT natuurlijk GEEN spellen te kopen. daar KIES je voor Tong
ChingChuan
Forumbeheerder
Senior

Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #14 Gepost op: 8 Maart 2009, 10:17:59 »

Nee, hij heeft het over 'programma's' zoals windows etc Knipoog.
Pagina's: [1] 2 Print 
« vorige volgende »
Ga naar: